Triduum Paschalne to święty czas w Kościele obejmujący trzy dni bezpośredniego przygotowania do przeżywania tajemnicy Zmartwychwstania Pańskiego, w którym rozegrały się najważniejsze wydarzenia w życiu Chrystusa, Jego męka i śmierć, które wyjednały nam zbawienie! Triduum Paschalne rozpoczyna się od Mszy świętej Wieczerzy Pańskiej do modlitwy nieszporami (wieczorną modlitwą kościoła) w Niedzielę Zmartwychwstania.

Wielki Czwartek

W tym dniu cały Kościół Powszechny pragnie dziękować Bogu za ustanowienie dwóch sakramentów: Eucharystii i kapłaństwa. Początek i koniec tego wyjątkowego dnia rozświetlają światła porannej i wieczornej Mszy św. Poranna Eucharystia zwana Mszą Święta Krzyżma gromadzi kapłanów w katedrze wokół swojego biskupa. Podczas niej biskup konsekruje oleje: olej chorych, olej katechumenów i olej krzyżma, które kapłani zabiorą do swoich parafii. Wieczorem natomiast odbywa się Msza Święta Wieczerzy Pańskiej, podczas której wspomina się wydarzenie z wieczernika, gdzie Pan Jezus wpierw umył apostołom nogi, a następnie ustanowił sakrament Eucharystii i kapłaństwa. Podczas Mszy św. milkną organy, dzwony i dzwonki, zaś na jej zakończenie obnaża się ołtarz, a Jezusa ukrytego w Hostii przenosi się do ciemnicy – symbolizujące loch, czyli miejsce oczekiwania Chrystusa na najbardziej niesprawiedliwy wyrok. Zaczyna się w kościołach cicha adoracja i czuwanie z Jezusem.

Wielki Piątek

W Wielki Piątek w żadnym miejscu świata nie sprawuje się Mszy świętej. Od wczesnych godzin porannych w kościele trwa adoracja i cisza. W tym dniu swoją uwagę koncentrujemy na Męce i Śmierci Jezusa, ale także na niesamowitej, niepojętej i najwyższej Miłości, którą w ten sposób Jezus nam okazał. Wieczorem odbywa się Liturgia Męki Pańskiej, w trakcie której odbywa się odczytanie opisu Pasji (Męki Chrystusa) wg. św. Jana, modlitwa powszechna podkreślająca uniwersalność zbawienia i adoracja krzyża. Podczas adoracji wierni obecni na liturgii całują krzyż na znak wiary i oddania Chrystusowi. Na zakończenie liturgii Hostię świętą przenosi się do monstrancji, którą w uroczysty sposób umieszcza się w przygotowanym Grobie Pańskim, obrazującym miejsce spoczynku najświętszego ciała Pana Jezusa. W wielu kościołach rozpoczyna się całonocna adoracja.

Wielka Sobota

Nadal trwa cisza rozpoczęta w Wielki Czwartek. W godzinach rannych i południowych wierni przynoszą do świątyni koszyczki z tzw. święconką, czyli pierwocinami z pracy rąk ludzkich. Wieczorem natomiast ma miejsce Wigilia Paschalna, która składa się z czterech części: liturgii Światła, podczas której najpierw uroczyście poświęca się świecę paschału symbolizującą Chrystusa, a następnie wnosi się ją do wygaszonego z jakichkolwiek świateł i lamp kościoła, ze śpiewem: „Światło Chrystusa!” W tym wymownym znaku zostaje nam przypomniane, iż Chrystus jest naszym światłem w codzienności życia i rozświetla wszystkie nasze ciemności. Druga część to liturgia chrzcielna. W niej wszyscy obecni w kościele odnawiają swoje przyrzeczenia chrzcielne wyznając wiarę i wyrzekając się zła (jeśli w parafii są katechumeni wówczas udziela się im chrztu). Po niej następuje liturgia Słowa bardzo bogata w swojej treści, w której możemy odkryć i przejść całą historię zbawienia. Charakteryzuje się ona zwiększoną liczbą czytań, aby tym większego wydźwięku nabrały słowa ukazujące Boży plan zbawienia. W niej to po raz pierwszy od momentu rozpoczęcia Wielkiego Postu intonuje się uroczyste: „Alleluja”. Cała liturgia słowa wprowadza nas w tajemnice czwartej części Wigilii Paschalnej, czyli liturgii Eucharystycznej, gdzie Chrystus dokonuje bezkrwawej Ofiary za nas, dając nam swoje Ciało i Krew. Na zakończenie Eucharystii lub z samego rana w Niedzielę Zmartwychwstania odbywa się procesja rezurekcyjna wokół kościoła z figurą Zmartwychwstałego Chrystusa i krzyżem z czerwoną stułą na znak zwycięstwa Pana Jezusa nad śmiercią, piekłem i szatanem.

fot. mah/archiwum

Wrzesień 2017
N P W Ś C Pt S
1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30



f