Polska zwiększa budżet na utrzymanie dróg w 2025 roku
2 min readPod koniec 2023 roku naprawie i rekonstrukcji poddano około 1,1% całkowitej długości dróg krajowych.
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) w Polsce zwiększyła budżet na utrzymanie dróg w 2025 roku do 645,45 miliona euro. Zwiększenie nakładów na ten cel jest częścią szerszej strategii mającej na celu poprawę stanu infrastruktury drogowej w Polsce, co ma kluczowe znaczenie dla rozwoju gospodarczego i bezpieczeństwa na drogach.
Obecnie około 90 procent dróg krajowych w Polsce nie wymaga napraw, jednak 9 procent nadaje się do prac remontowych. Warto zaznaczyć, że w 2023 roku jedynie 1,1 procenta długości dróg krajowych poddano remontowi i rekonstrukcji. To pokazuje, że choć większość sieci drogowej jest w dobrym stanie, konieczne są dalsze inwestycje, aby utrzymać odpowiedni poziom infrastruktury i zapewnić jej trwałość.
Kiedy Polska dołączyła do Unii Europejskiej w 2004 roku, długość dróg ekspresowych wynosiła zaledwie 720 kilometrów. Obecnie, zgodnie z planami rządu, do 2033 roku długość dróg ekspresowych ma wzrosnąć do 8 000 kilometrów, w tym 2 100 kilometrów autostrad. Taki rozwój infrastruktury drogowej ma fundamentalne znaczenie dla poprawy komunikacji między regionami, przyciągnięcia inwestycji i wsparcia wzrostu gospodarczego.
Zwiększenie budżetu na utrzymanie dróg to kolejny krok w kierunku modernizacji sieci drogowej. Prace remontowe i konserwacyjne mają na celu nie tylko poprawę jakości nawierzchni, ale także podniesienie poziomu bezpieczeństwa na drogach, co jest priorytetem dla władz. W 2025 roku planowane są szeroko zakrojone prace nad poprawą stanu dróg, a wyższy budżet umożliwi realizację większej liczby projektów remontowych i modernizacyjnych.
Równocześnie Polska stara się zrównoważyć potrzebę modernizacji dróg z wymaganiami ochrony środowiska. Inwestycje w infrastrukturę drogową są zgodne z polityką zrównoważonego rozwoju, a nowe projekty uwzględniają nie tylko zwiększenie przepustowości, ale także zmniejszenie negatywnego wpływu na środowisko.
Rozwój sieci drogowej w Polsce jest ściśle powiązany z jej strategicznym położeniem w Europie Środkowo-Wschodniej, co czyni kraj kluczowym węzłem komunikacyjnym dla transportu międzynarodowego. Wraz z dalszymi inwestycjami w drogi, Polska umacnia swoją pozycję jako ważny ośrodek logistyczny w regionie.